Ogólne zasady organizacji konsultacji.

 

Zgodnie z treścią art. 42 ust. 2f ustawy – Karta Nauczyciela w ramach zajęć i czynności statutowych, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, nauczyciel jest obowiązany do dostępności w szkole w wymiarze 1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć - w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni, w trakcie której, odpowiednio do potrzeb, prowadzi konsultacje                          dla uczniów, wychowanków lub ich rodziców.

 

1.      Konsultacjami są spotkania mające na celu zasięgnięcie opinii, rady lub wyjaśnień[1].

2.      Konsultacje to nie są zajęcia, czyli regularne, stałe lekcje, wykłady, ćwiczenia lub treningi organizowane przez szkołę[2].

3.      Konsultacje są odrębnymi czynnościami od pozostałych zajęć i czynności statutowych szkoły, choć mieszczą się w tym samym katalogu określonym w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN[3].

4.      Konsultacje nie są realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

5.      Wymiar konsultacji jest ustalony w ramach tygodnia pracy, a nie miesiąca.

6.      Konsultacje wliczane są do 40-godzinnego tygodnia pracy, ale nie do obowiązkowego pensum zajęć.

7.      Konsultacje nie są ewidencjonowane i dokumentowane.

8.      Sposób realizacji konsultacji odbywa się w drodze polecenia służbowego i w ramach podległości służbowej, o ile polecenie jest zgodne z prawem, a w treści statutu szkoły nie przewidziano sposobu realizacji obowiązku z art. 42 ust. 2f KN.

9.      Sposób realizacji konsultacji może zostać uregulowany w statucie szkoły; projekt nowelizacji statutu przygotowuje rada pedagogiczna na podstawie art. 72 ust. 1 u.p.o.

10.   Do realizacji obowiązku konsultacji zobowiązani są nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni między innymi w:

§  przedszkolach,

§  szkołach,

§  placówkach doskonalenia nauczycieli,

§  placówkach oświatowo-wychowawczych,

§  placówkach kształcenia ustawicznego,

§  centrach kształcenia zawodowego,

§  placówkach artystycznych - ogniskach artystycznych,

§  poradniach psychologiczno-pedagogicznych,

§  młodzieżowych ośrodkach wychowawczych,

§  młodzieżowych ośrodkach socjoterapii,

§  specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawcze,

§  specjalnych ośrodkach wychowawczych,

§  ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych,

§  placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,

§  bibliotekach pedagogicznych.[4]

 

Propozycja zapisu w statucie szkoły dotyczącego sposobu realizacji obowiązku przeprowadzania konsultacji (art. 42 ust. 2f KN)

1.      Konsultacje, o których mowa w art. 42 ust. 2f KN, są realizowane w formie stacjonarnej lub w formie zdalnej.

2.      Rodzice uczniów niepełnoletnich, uczniowie pełnoletni i ich rodzice zgłaszają chęć udziału w konsultacji za pomocą stosownego wpisu w dzienniku elektronicznym, lub w innej formie (np. mailowo), wskazując na rodzaj konsultacji (stacjonarna, zdalna).

3.      Termin i godzina konsultacji ustalana jest w porozumieniu w ramach kontaktów określonych w pkt 2.

4.      Forma zdalna konsultacji realizowana jest w formie korespondencji w dzienniku elektronicznym, maili,  lub za pomocą komunikatorów internetowych.

5.      Konsultacje mają charakter opinii, wyjaśnień lub porad.

6.      Konsultacje nie są realizowane w formie zajęć.

7.      Konsultacje nie podlegają ewidencji czasu pracy przez pracodawcę oraz dokumentowaniu.

Opracował Krzysztof Lisowski

koordynator ds. prawnych w Zespole Polityki Edukacyjnej ZG ZNP

 

Warszawa, wrzesień 2022 r.



[3] Zajęcia i czynności wskazane w treści statutu szkoły, jako zajęcia i czynności statutowe, takie jak np. zajęcia wyrównawcze czy kółka zainteresowań, nie mogą być wykonywane w ramach konsultacji.

[4] Na podstawie normatywnej definicji „nauczyciela” – art. 3 pkt 1 KN w zw. z art. 1 ust. 1 KN, oraz odesłania do art. 4 pkt 14                  w zw. z art. 2 pkt 3-8 i 10 u.p.o.