Ogólne zasady organizacji konsultacji.
Zgodnie z treścią art. 42 ust. 2f ustawy – Karta Nauczyciela w ramach zajęć i czynności statutowych, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, nauczyciel jest obowiązany do dostępności w szkole w wymiarze 1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć - w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni, w trakcie której, odpowiednio do potrzeb, prowadzi konsultacje dla uczniów, wychowanków lub ich rodziców.
1. Konsultacjami są spotkania mające na celu zasięgnięcie opinii, rady lub wyjaśnień[1].
2. Konsultacje to nie są zajęcia, czyli regularne, stałe lekcje, wykłady, ćwiczenia lub treningi organizowane przez szkołę[2].
3. Konsultacje są odrębnymi czynnościami od pozostałych zajęć i czynności statutowych szkoły, choć mieszczą się w tym samym katalogu określonym w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN[3].
4. Konsultacje nie są realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
5. Wymiar konsultacji jest ustalony w ramach tygodnia pracy, a nie miesiąca.
6. Konsultacje wliczane są do 40-godzinnego tygodnia pracy, ale nie do obowiązkowego pensum zajęć.
7. Konsultacje nie są ewidencjonowane i dokumentowane.
8. Sposób realizacji konsultacji odbywa się w drodze polecenia służbowego i w ramach podległości służbowej, o ile polecenie jest zgodne z prawem, a w treści statutu szkoły nie przewidziano sposobu realizacji obowiązku z art. 42 ust. 2f KN.
9. Sposób realizacji konsultacji może zostać uregulowany w statucie szkoły; projekt nowelizacji statutu przygotowuje rada pedagogiczna na podstawie art. 72 ust. 1 u.p.o.
10. Do realizacji obowiązku konsultacji zobowiązani są nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni między innymi w:
§ przedszkolach,
§ szkołach,
§ placówkach doskonalenia nauczycieli,
§ placówkach oświatowo-wychowawczych,
§ placówkach kształcenia ustawicznego,
§ centrach kształcenia zawodowego,
§ placówkach artystycznych - ogniskach artystycznych,
§ poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
§ młodzieżowych ośrodkach wychowawczych,
§ młodzieżowych ośrodkach socjoterapii,
§ specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawcze,
§ specjalnych ośrodkach wychowawczych,
§ ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych,
§ placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
§ bibliotekach pedagogicznych.[4]
Propozycja zapisu w statucie szkoły dotyczącego sposobu realizacji obowiązku przeprowadzania konsultacji (art. 42 ust. 2f KN)
1. Konsultacje, o których mowa w art. 42 ust. 2f KN, są realizowane w formie stacjonarnej lub w formie zdalnej.
2. Rodzice uczniów niepełnoletnich, uczniowie pełnoletni i ich rodzice zgłaszają chęć udziału w konsultacji za pomocą stosownego wpisu w dzienniku elektronicznym, lub w innej formie (np. mailowo), wskazując na rodzaj konsultacji (stacjonarna, zdalna).
3. Termin i godzina konsultacji ustalana jest w porozumieniu w ramach kontaktów określonych w pkt 2.
4. Forma zdalna konsultacji realizowana jest w formie korespondencji w dzienniku elektronicznym, maili, lub za pomocą komunikatorów internetowych.
5. Konsultacje mają charakter opinii, wyjaśnień lub porad.
6. Konsultacje nie są realizowane w formie zajęć.
7. Konsultacje nie podlegają ewidencji czasu pracy przez pracodawcę oraz dokumentowaniu.
Opracował Krzysztof Lisowski
koordynator ds. prawnych w Zespole Polityki Edukacyjnej ZG ZNP
Warszawa, wrzesień 2022 r.
[3] Zajęcia i czynności wskazane w treści statutu szkoły, jako zajęcia i czynności statutowe, takie jak np. zajęcia wyrównawcze czy kółka zainteresowań, nie mogą być wykonywane w ramach konsultacji.
[4] Na podstawie normatywnej definicji „nauczyciela” – art. 3 pkt 1 KN w zw. z art. 1 ust. 1 KN, oraz odesłania do art. 4 pkt 14 w zw. z art. 2 pkt 3-8 i 10 u.p.o.